De ouders van leerjaar 1-2 worden via de groepsleerkrachten per Whats app en email voorzien van de leerstof. U kunt denken aan taaltips, rekenspelletjes en motorische oefeningen. Met de inhoud van deze email kunnen u en uw kind aan de slag.
De ouders van leerjaar 1-2 worden via de groepsleerkrachten per Whats app en email voorzien van de leerstof. U kunt denken aan taaltips, rekenspelletjes en motorische oefeningen. Met de inhoud van deze email kunnen u en uw kind aan de slag.
Rekenen is overal! U kunt met deze tips direct thuis aan de slag om uw kind te helpen zijn rekenvaardigheden te verbeteren.
Je kind kan helpen bij het tafeldekken. Handig… vooral om je kind te leren hoeveelheden te bepalen. Stel tijdens het tafeldekken vragen als:
Zet ook eens 4 soepkommen of bekers op tafel, terwijl er 5 nodig zijn. Hebben we genoeg soepkommen?
Een van de onderdelen bij getalbegrip is de aanduiding van een hoeveelheid: ‘4’ betekent ‘het aantal is vier’. Meestal komen kleine kinderen aan het aantal door te tellen. Daarna realiseren ze zich dat het laatste telgetal de hoeveelheid aangeeft, bijvoorbeeld: 1 – 2 – 3 – 4, het zijn er vier. Vervolgens wordt het symbool toegekend: 4 voor vier. U kunt thuis het getalbegrip van uw kind bevorderen. Tel samen met je kind het aantal poten van een stoel. Het zijn er vier. We tekenen een mooie 4 op een post-it en plakken dit op de stoel. Hierna begint het spel pas echt. Vraag: ‘Vier? Ik zie maar één stoel. Hoe kan dat?’ Hopelijk herinnert je kind zich nog dat ‘4’ staat voor het aantal stoelpoten. Uiteraard geloof je dit niet en laat je je kind het aantal poten tellen. En ja hoor: het klopt! Zo kun je samen verschillende post-its in huis opplakken. Bouw het langzaam op.
Voorbeelden:
Met onderstaande activiteit leert je kind spelenderwijs allerlei ruimtelijke begrippen.
Verzamel met je kind verschillende verpakkingsmaterialen, zoals doosjes, zakjes, flesjes, blikjes, kartonnetjes, tubes, enzovoort. Stop verder allerlei kleine materialen in een schoenendoos, zoals rietjes, touw, rolletjes, wol, paperclips, knijpers, watjes, enzovoort.
Bespreek met je kind dat jullie samen iets gaan maken met het materiaal. Dat kan van alles zijn: een trein, een vliegtuig, een schip, een droomhuis, een beeld, een fantasiedier, een moderne auto, een superkast, een droombed, of welk (fantasie)ding dan ook. Bepaal samen met je kind wat jullie gaan maken. Geef je kind de ruimte en reik ook suggesties aan om het geheel nog mooier te maken. Je kind bevestigt de elementen aan elkaar met behulp van (een van) de materialen in de schoenendoos. Help daar eventueel bij. Bespreek welk materiaal het kind gebruikt en wat voor vorm het heeft. Is het rond, bol, vierkant? Is het dik, klein, smal, lang, kort, recht, krom?
Zet het eindproduct op een mooie plaats neer en laat je kind eventueel aan anderen vertellen wat jullie gemaakt hebben.
Spelletjes met dobbelstenen stimuleren kinderen te tellen. Bijvoorbeeld met een of twee dobbelstenen het spelletje Wie het meest gooit spelen of Mens erger je niet.
In allerlei prentenboeken komen getallen of wiskundige thema’s voor. Denk bij wiskundige thema’s aan onderwerpen op kleuterniveau, zoals: eerlijk delen, leeftijden, enzovoorts. Voorbeelden van prentenboeken zijn:
Wat kun je je kind laten doen om zijn of haar fijne motoriek te ontwikkelen?
Er bestaat geen leukere manier om aan de grove motoriek te werken dan lekker bewegen! De volgende spelletjes en activiteiten zijn speels én leerzaam:
Hongerige vis
Monkey math
Zoek en tel
Math 3-4
Kenny
Subtraction
Tien vingers
Bugs buttons
Bobo vormen
Didakto lite
Juf jannie leren tellen
(3) Tafelmonsters
(3) Zwijsen tafels
(3) rekenpret
(3) hexconnect
(3) Letters lezen
(3) Letters leggen
(3) Letterlegger
Juf jannie letters leren
Rompompom
Woordflitser
Hakken en plakken
Juf jannie letters flitsen
Tracy
Letterschool
Letterfilmpjes die wij gebruiken bij het aanbieden van de letters (VLL):
Klik hieronder op de link voor de verschillende filmpjes
Auditieve synthese van letters
Auditieve oefeningen: Raadsels
Auditieve oefeningen: Tegenstellingen
Auditieve oefeningen: Waar of niet waar?
Auditieve oefeningen: Reeksen nazeggen
Auditieve oefeningen: Zin afmaken
Auditieve oefeningen: reactiewoorden
Auditieve oefeningen: categoriseren
Auditieve oefeningen: de beginletter
Auditieve oefeningen: klanken samenvoegen thema eten en drinken
Auditieve oefeningen: stellingen goed/fout thema eten en drinken
Auditieve oefeningen: Rijmoefening
Auditieve oefeningen: Woorden klappen, thema zomer
Auditieve oefeningen: Rijmen Winter
Auditieve oefeningen: tegenstellingen thema winter
Auditieve oefeningen: reeks herhalen thema winter
Auditieve oefeningen: Ren je rot, thema winter
Auditieve oefeningen: Klanken samenvoegen thema winter
Auditieve oefeningen: Tegenstellingen thema dino’s
Auditieve oefeningen: Zinnen langer maken thema dino’s
Auditieve synthese: thema dinosaurussen
Auditieve oefeningen: beginletter thema dino’s
Auditieve oefeningen: reactiewoorden thema dino’s
Tel je mee? Filmpjes over de cijfers 1 t/ m 20:
Cijferherkenning en getalbegrip
Cijfers herhalen met terug tellen
Cijfers herhalen met vooruit tellen
Instructiefilmpjes over de cijfers:
Hieronder staan een aantal links om cijfers en letters bewegend te leren. Veel plezier!
Bewegend leren cijfers en letters
Hieronder staat een link naar een aantal digitale prentenboeken.
Hieronder vind je alle filmpjes die horen bij de lessen van ‘De Lentekriebels’:
Hieronder vind je alle filmpjes die horen bij de lessen van ‘Bikkels’:
Het verhaal van de blozende baviaan deel 1
Het verhaal van de blozende baviaan deel 2
Bikkel les 9 Brulbeer Bert deel 1
Bikkel les 9 Brulbeer Bert deel 2
Picture book:
Group 1-2:
Check out our posters for all the activities you can do at home:
Fairy tales the three little pigs
Songs: